, 2021/9/30

YouGov: Az üzemeltetőknek hangsúlyozniuk kell az 5G pozitívumait, mivel az Egyesült Királyságban lassú a bevezetés. A YouGov 17 ország közel 19 000 emberének megkérdezésével készült felméréséből származó adatok szerint az Egyesült Királyság sok más nemzet mögött van az 5G iránti lelkesedésben.

YouGov  Az üzemeltetők

De miért vár még mindig arra, hogy a technológia itthon repüljön? Az 5G mobilszolgáltatások először 2019-ben indultak el, Dél-Korea volt az első nemzet, amely bevezette a technológiát. Az Egyesült Királyság nem sokkal később követte a példát: az EE lett az ország első szolgáltatója, amely még abban az évben májusban elindította a szolgáltatást, majd a Vodafone, az O2 és a Three követte a példáját az ezt követő hónapokban. Az EE kezdetben csak hat városban - London, Birmingham, Cardiff, Manchester, Edinburgh és Belfast - indította el a szolgáltatást, de azóta több mint 160 városra terjesztette ki a lefedettséget.

Marc Allera, a BT fogyasztói vezérigazgatója akkoriban forradalmi újdonságként és a csatlakozási lehetőségek új korszakának kezdeteként üdvözölte a szolgáltatást.

Azóta folyamatosan emlékeztetnek minket a távközlési vállalatok és az iparágban dolgozók arra, hogy az 5G mennyire megváltoztatja majd a játékszabályokat.

Emiatt a vártnál is szerényebbnek tűnhet az az új adat, amely szerint az Egyesült Királyságban más országokhoz képest korlátozott az érdeklődés a technológia iránt, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az ország az okostelefonok piacának egyik legjelentősebb szereplője.

A YouGov International Telco Report 2021 című fehér könyvében, amely 17 ország 18 803 emberének megkérdezésével készült, Nagy-Britannia Franciaországgal együtt az utolsó helyen végzett az 5G-képes telefonnal rendelkező válaszadók között, 16 százalékkal. Röviden, az elemzésből kiderül, hogy az Egyesült Királyságban az embereket láthatóan nem érdekli annyira az 5G, de vajon miért van ez így?

A számok.

Ha először a statisztikákat nézzük, a YouGov jelentése - amely az 5G más vezető piacait, köztük az Egyesült Államokat, Kínát és Dél-Koreát is magában foglalja - azt találta, hogy a válaszadók alig több mint negyedének (26 százalékának) van 5G-képes okostelefonja. A lista élén Kína áll a válaszadók több mint felével (55 százalék), amelyet szorosan követnek az Egyesült Arab Emírségek 48 százalékkal - ami azt jelenti, hogy az Egyesült Királyság jelentősen lemaradt a vezetők mögött.

A YouGov megállapította, hogy a britek néhány más területen is a globális átlag alatt vannak az 5G-vel szembeni pozitív hozzáállásukat illetően. Például a briteknek csak 39 százaléka értett egyet azzal, hogy a technológia megváltoztatja az internet tényét, ami lényegesen kevesebb, mint az 59 százalékos globális átlag. Talán még aggasztóbb, hogy a brit válaszadóknak csak 40 százaléka mondta azt, hogy a jövőben fontolóra venné az 5G-re való feliratkozást, szemben a globális 52 százalékkal.

Lemaradás

Miért van tehát az Egyesült Királyság lemaradva a jelentésben szereplő néhány intézkedés tekintetében, különösen akkor, ha az Egyesült Királyság egy ilyen magasan behatolt mobilpiac? A YouGov becslése szerint Nagy-Britanniában több mint 84 millió mobil-előfizetés van, ami messze meghaladja a közel 70 milliós lakosságot.

A piackutató cég globális távközlési ágazati vezetője, Duncan Stark szerint ez több tényezőnek is köszönhető, többek között az 5G előnyeiről szóló korlátozott kommunikációnak a brit szolgáltatók részéről, a világjárványnak és a Huawei kitiltásának az ország hálózataiból.

Ezek közül az elsővel kapcsolatban Stark azt mondja: "Végső soron ez arra vezethető vissza, hogy az 5G előnyeinek magyarázata nem elég világos ahhoz, hogy megmutassuk, hogy megéri-e a felmerülő többletköltségeket, és hogy ezek arányban állnak az értékével. "Adataink azt mutatták, hogy a legtöbb brit válaszadó számára az 5G technikai előnyei még mindig nem elegendőek ahhoz, hogy új telefon vásárlására késztessék őket."

Övfeszítés.

Bár Stark szerint az olyan tényezők, mint a járvány, nem magyarázzák teljes mértékben az Egyesült Királyság lassú előrehaladását, részben azért, mert minden ország érintett, az eltérés egy részét az okozhatta, hogy a nemzetek eltérő módon kezelték a hatásokat, és az 5G aukciók késedelmei is eltérőek voltak.

"Kétségtelen, hogy a nadrágszíj megszorításának és a munkahelyek biztonságával kapcsolatos aggodalmak stb. korában - azzal együtt, hogy nem értjük, hogy az 5G végül mit fog nyújtani az ügyfélnek - aligha lesz meggyőző érv az új 5G-s készülékre való frissítés mellett."

Beszélve arról, hogy a világjárvány hogyan hatott a hálózatüzemeltetőkre, némileg lassítva ezzel az 5G bevezetését és elfogadását, hozzáteszi: "Elég nyilvánvaló, hogy a COVID minden ország gazdaságára és iparágára hatással volt, és ezért kétségtelenül lelassította az 5G bevezetését általában véve világszerte." Magában az Egyesült Királyságban Stark rámutat, hogy az 5G spektrum középső árverése mindössze 1,3 milliárd fontot hozott a 2018-as 1,4 milliárd fontos kezdeti árverés után - ez jóval kevesebb, mint néhány korábbi odaítélés, például a 2000-es árverés, amikor az MNO-k 22,5 milliárd fontot fizettek a 3G-licencekért.

"Látható, hogy a beruházások még nem érik el ugyanazt a nagyságrendet, és ez részben a COVID bizonytalanságot okozó hatásainak is betudható" - mondja.

A Huawei hatásai

Stark szerint az ország lassú teljesítményéhez az is hozzájárult, hogy a Huawei részt vesz az Egyesült Királyság 5G-hálózataihoz szükséges berendezések szállításában.

Ez azt követően következett be, hogy az Egyesült Királyság kormánya 2020 júliusában úgy döntött, hogy kitiltja a Huawei berendezéseit az ország 5G hálózataiból, és a szolgáltatók 2027-ig kaptak időt arra, hogy eltávolítsák a gyártó által szállított meglévő készleteket a hálózataikból.

Oliver Dowden digitális miniszter akkor azt mondta: "Az 5G átalakító hatással lesz az országunkra, de csak akkor, ha bízhatunk a ráépülő infrastruktúra biztonságában és ellenálló képességében. "A Huawei elleni amerikai szankciókat és a kiberszakértőinktől kapott frissített technikai tanácsokat követően a kormány úgy döntött, hogy ki kell tiltani a Huaweit az 5G-hálózatainkból."

A tilalommal kapcsolatban Stark hozzátette: "Egyetértés van abban, hogy ez lelassította a dolgokat. Oliver Dowden, amikor tavaly júliusban bejelentette a kormány döntését arról, hogy megfosztja a Huaweit az Egyesült Királyság 5G kiépítésében betöltött szerepétől, azt mondta, hogy ez egyes területeken akár három évvel is késleltetheti az ország 5G bevezetését.

"Azt mondta, hogy ez a mobiltelefon-társaságoknak további 2 milliárd fontjába kerülne, és úgy gondolják, hogy ez elkerülhetetlenül hatással lenne a kisvárosokra és a vidéki területekre szerte az Egyesült Királyságban, mivel az MNO-k a nagyvárosi központokat helyezik előtérbe."

Hirdetési felhívás

A feltűnő reklámok hiányát nevezték meg az Egyesült Királyság 5G-vel kapcsolatos lemaradásának további lehetséges okaként: Nagy-Britanniában a válaszadók mindössze 12 százaléka mondta, hogy látta a szolgáltatók reklámjait a technológiáról. Ugyanez a korlátozott arány jegyezte meg, hogy látott információkat a közösségi médiában, ehelyett a hírek jelentették a leggyakoribb forrást az 5G-vel kapcsolatos információkhoz a britek körében (28 százalék).

Az ilyen jellegű megállapítások azt mutatják, hogy a távközlési vállalatoknak milyen sok munkát kell elvégezniük a technológia népszerűsítésében - mondja Stark.

"Az 5G oktatása sokkal világosabb magyarázatot igényel [a mobiltechnológia korábbi generációihoz képest] a végfelhasználó számára jelentkező közvetlen előnyökről, lényegében választ adva arra a kérdésre, hogy "mit tud, és megéri-e többet költeni egy új készülékre vagy díjcsomagra?".

"A jelentés egyik legfontosabb megállapítása az, hogy a távközlési vállalatok erőfeszítései a fogyasztói előnyök magyarázatára eddig gyengék voltak."

5G aggodalmak

Másrészt a jelentésből kiderül, hogy a britek nem aggódnak annyira, mint egyes más országok lakói, hogy az 5G-nek negatív hatásai lehetnek. A YouGov felmérésében a brit válaszadók mindössze 18 százaléka mondta azt, hogy aggódik az 5G miatt - ezzel az ország az utolsó helyre került ebben a mutatóban. De bár ezek a számok viszonylag alacsonyak, Stark szerint a szolgáltatóknak le kell számolniuk minden ilyen mítosszal, miközben segíteniük kell a fogyasztóknak, hogy megértsék az 5G előnyeit.

"Az üzemeltetőknek el kell távolodniuk a hírekben szereplő negatív szalagcímektől, és a technológia pozitív hatásairól szóló üzenetekre kell összpontosítaniuk a kissé szkeptikus brit közönség számára" - mondja.

"A médiában megjelenő negatív történetek - legyen szó akár az infrastruktúráról és a Huawei szerepéről, akár összeesküvés-elméletekről és egészségügyi kockázatokról - egyértelműen nem segítenek". Stark arra is felszólítja a szolgáltatókat, hogy tegyenek többet az 5G előnyeinek kommunikálásában a fogyasztók és a vállalkozások felé.

"A kommunikáció javítása egyértelmű, kimutatható előnyökkel alapvető fontosságú lesz ahhoz, hogy a távközlési vállalatok ezt a zavart és apátiát értékesítéssé alakítsák."

Stark hozzáteszi, hogy a távközlési vállalatoknak segíteniük kell ügyfeleiknek, hogy vizualizálják, mi minden lehetséges azáltal, hogy bemutatják az új 5G-alapú felhasználási lehetőségeket, például a hozzáadott játékképességeket, a virtuális valóságot, a mesterséges intelligenciát, valamint az IoT és a mezőgazdaságtól a gyártásig számos ágazat bővített lehetőségeit.

"Ha a beszélgetést a technikai képességekről a konkrét eredményekre tereljük, amelyeket az ügyfelek megérthetnek és maguk is láthatják, hogy hogyan használják, az valószínűleg magasabb elfogadási arányt fog eredményezni" .